عوارض ایمپلنت دندان 1

عوارض ایمپلنت دندان شامل شل شدن ایمپلنت، عفونت، خونریزی، میکرو حرکت، آلرژی، آسیب عصبی و بیرون زدگی به داخل حفره سینوس است. ایمپلنت، یک جایگزین محبوب و طولانی مدت برای دندان های از دست رفته است. یک پیچ تیتانیومی که جایگزین ریشه دندان می شود، با جراحی در استخوان فک کاشته و یک تاج به آن متصل می شود.

میزان موفقیت این درمان بالای 90 درصد بوده و اکثریت قریب به اتفاق آنها عمر طولانی دارند. اما در موارد نادر، عوارضی نیز ممکن است رخ دهند که در ادامه مقاله با آنها آشنا خواهیم شد.

عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت علیرغم درصد بالای موفقیت این جراحی ممکن است برای برخی از افراد پیش آید. شایع‌ترین عوارض ایمپلنت عبارتند از:

شل شدن ایمپلنت

احتمالا یکی از شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان، شل شدن آن است. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. در برخی موارد، استخوان فک آنقدر قوی نیست که بتواند ایمپلنت را نگه دارد و شاید یکی از دلایل آن از بین رفتن استخوان در اثر افزایش سن باشد. عوامل دیگری می توانند در این مسئله دخیل باشند از جمله: سیگار کشیدن، بیماری لثه و بهداشت ضعیف دهان و دندان.

عفونت اطراف ایمپلنت

عفونت یکی دیگر از عوارض رایج ایمپلنت دندان است. محل کاشت ممکن است ملتهب و عفونی شده و حتی درد و تب را به همراه داشته باشد. عفونت مدت کوتاهی پس از عمل ایمپلنت دندان رخ می دهد. به همین دلیل، حتما دستورالعمل های دندانپزشک خود را در مورد تمیز نگه داشتن ناحیه مورد نظر دنبال کرده و در صورت مشاهده علائم فورا با او تماس بگیرید.

خونریزی

در برخی موارد ایمپلنت می تواند به خونریزی مزمن منجر شود. زمانی که خونریزی متوقف نشود، انواع دیگری از مشکلات ایجاد خواهد شد، از ناراحتی معده گرفته تا کم خونی. در بیشتر موارد، خونریزی را می توان با مداخله جراح و در حالی که ایمپلنت در ناحیه مورد نظر قرار دارد، متوقف نمود.

شایع‌ترین عوارض ایمپلنت دندان

میکرو حرکت

میکرو حرکت یا حرکت کم یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان است. میکرو حرکت یعنی اینکه ایمپلنت ها گاهی اوقات می توانند مقدار کمی حرکت کرده یا جابجا شوند. این به اندازه شل بودن ایمپلنت نبوده و ممکن است به سختی متوجه آن شوید. علائم هشدار دهنده میکرو حرکت احساس سفتی در دندان های اطراف ایمپلنت یا تغییر در ایمپلنت است که با نگاه کردن در آینه می توانید متوجه آن شوید.

واکنش آلرژیک

اکثر ایمپلنت ها از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده اند. برخی بیماران ممکن است به این فلز یا فلزهای دیگر حساسیت داشته باشند. علائم واکنش آلرژیک شامل تغییر طعم، سوزن سوزن شدن، التهاب یا تورم در ناحیه است. اگر شما به تیتانیوم حساسیت دارید، مواد دیگری هستند که می توانند جایگزین آن شوند.

آسیب عصبی

آسیب عصبی یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان است که رخ می دهند. در برخی موارد ایمپلنت به عصب بسیار نزدیک بوده و باعث آسیب می شود. این علائم عبارتند از بی حسی یا سوزن سوزن شدن لثه ها، لب ها و صورت.

بیرون زدگی به داخل حفره سینوس

در موارد نادر، ایمپلنت در فک بالا می تواند به داخل حفره سینوس بیرون بزند. این می تواند باعث درد و عوارض دیگری در سینوس ها و در نهایت شکست ایمپلنت شود.

چند سال بعد از کشیدن دندان میتوان ایمپلنت کرد؟

ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان یکی از سوالات رایجی است که بسیاری از افرادی که دندان های خود را از دست داده اند می پرسند. در پاسخ باید گفت که همه افراد قادر به کاشت دندان هستند چرا که پیشرفت های گسترده ای در زمینه این جراحی صورت گرفته است.

در هر حال، هر اندازه فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت کوتاه تر باشد، درصد موفقیت آن بالاتر و احتمالا عوارض ایمپلنت کمتر خواهد بود.

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

تا کنون هیچ یافته ای در مورد سرطان زا بودن ایمپلنت ها گزارش نشده است. در حقیقت، تمام مطالبی که در مورد این مسئله وجود دارد در حد شایعه بوده و هیچ سند علمی ارتباط این دو را نشان نداده است. پس هیچ نگرانی بابت اینکه ایمپلنت باعث سرطان می شود وجود ندارد.

علل بروز عوارض ایمپلنت دندان

تعدادی از عوامل می‌توانند خطر بروز عوارض ایمپلنت دندان را افزایش دهند، از جمله:

• سطح بهداشت دهان و دندان ضعیف
  • سابقه بیماری لثه
  • نوع ایمپلنت استفاده شده
  • مهارت و تجربه دندانپزشک

عوامل خطرزا برای عوارض ایمپلنت دندان

برخی از افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به عوارض ایمپلنت دندان هستند، از جمله:

• افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی
  • افراد مبتلا به نقص ایمنی
  • زنان

پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان

با اتخاذ چند اقدام ساده می‌توانید خطر بروز عوارض ایمپلنت دندان را کاهش دهید:

انتخاب دندانپزشک مجرب و متخصص

اولین و مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان، انتخاب دندانپزشک مجرب و متخصص است. یک دندانپزشک باتجربه می‌تواند بهترین گزینه را برای شما انتخاب کند و اقدامات لازم را برای کاهش خطر بروز عوارض انجام دهد.

انجام معاینات منظم دندانپزشکی

انجام معاینات منظم دندانپزشکی به شناسایی و درمان هرگونه مشکل احتمالی در مراحل اولیه کمک می‌کند. این امر می‌تواند خطر بروز عوارض جدی را کاهش دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان است. مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان به از بین بردن پلاک و جرم کمک می‌کند. همچنین، باید به طور منظم از دهانشویه ضدعفونی کننده استفاده کنید.

اجتناب از سیگار کشیدن

سیگار کشیدن خطر بروز عوارض ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن جریان خون را در دهان کاهش می‌دهد و این امر می‌تواند باعث بهبودی کندتر زخم‌ها و افزایش خطر عفونت شود.

مراقبت و نگهداری صحیح از ایمپلنت دندان

پس از قرارگیری ایمپلنت دندان، باید از آن به درستی مراقبت کنید. از جویدن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید و از دندانپزشک خود بخواهید نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان را به شما آموزش دهد.

جمع بندی

ایمپلنت های دندانی درصد موفقیت بالایی در حدود 95 درصد دارند و کیفیت زندگی افراد را تا حد زیادی افزایش می دهند. با این حال، عوارض ایمپلنت دندان نظیر عفونت، مشکلات لثه، آسیب های عصبی و بافتی و … نیز دور از انتظار نبوده و ممکن است ایجاد شوند. در صورت بروز علائم نگران کننده به مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر شهاب محمدی مراجعه نمایید و به یاد داشته باشید که برای این جراحی به یک دندانپزشک مجرب و متخصص نیاز دارید.