لق شدن ایمپلنت دندان 1

لق شدن ایمپلنت دندان یک مشکل جدی است که می‌تواند منجر به درد، ناراحتی و حتی شکست ایمپلنت شود. با رعایت نکات پیشگیری و درمان می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. لق شدن ایمپلنت دندان به معنای شل شدن یا حرکت ایمپلنت دندان است. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی مانند عفونت، تحلیل استخوان، و وارد شدن ضربه به ایمپلنت ایجاد شود.

علائم لق شدن ایمپلنت دندان

• تغییر رنگ اطراف ایمپلنت شما
  • خونریزی هنگام لمس
  • از دست دادن استخوان
  • حرکت کردن پروتز به اطراف

این پنج مورد، رایج ترین علائم لق شدن ایمپلنت دندان هستند. اگر هر یک از موارد بالا را احساس کرده اید به احتمال زیاد به این معنی است که ایمپلنت یا تاج دندان شل شده است. شما نباید این مسئله را بدون درمان رها کنید به این امید که خود به خود از بین برود زیرا این می تواند عواقب سلامتی وحشتناکی داشته باشد!

یک ایمپلنت شل و درمان نشده خطر عفونت شدیدی را به دنبال که می تواند از دهان و فک شما به صورت و گردن شما سرایت کند! ریسک نکرده و سریع با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

علائم لق شدن ایمپلنت دندان

علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

چند دلیل برای شل شدن ایمپلنت وجود دارند که عبارتند از:

– اباتمنت شل

قسمت بالایی ایمپلنت شما دارای یک ناحیه توخالی است که اباتمنت یا تکیه گاه به آن پیچ می شود. این اباتمنت از لثه بیرون آمده و تاج شما روی آن سیمان می شود. گاهی اوقات، آن شروع به جدا شدن از ایمپلنت کرده و باعث شل شدن آن می شود.

– تاج شل

از آنجایی که تاج با سیمان نگه داشته می شود، مهر و موم آن می تواند شکسته شود و در نتیجه باعث خارج شدن تاج شود.

– بیماری لثه و از دست رفتن استخوان

ابتلا به بیماری لثه در اطراف ایمپلنت با به عبارت دقیق تر، پری ایمپلنتیت یک مسئله جدی است. عفونت ناشی از بیماری لثه استخوان فک را که ایمپلنت را در جای خود نگه می دارد کم کم نابود می سازد. ممکن است استخوان آنقدر تحلیل رود که ایمپلنت چیزی برای نگه داشتن نداشته و در نتیجه بیفتد.

به منظور جلوگیری از پری ایمپلنتیت، بیماری لثه و از دست دادن استخوان، باید با دقت بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه نمایید.

سایر دلایل احتمالی لق شدن ایمپلنت دندان

زمانی که ایمپلنت روی استخوان فک شما قرار داده شد، روند بهبودی باید به طور ایده آل باعث شود که استخوان اطراف ایمپلنت به گونه ای رشد کند تا پیوند محکم تری ایجاد شود. این پیوند در صورتی به خوبی صورت نمی گیرد که:

– سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده است.

– جراحی تحت فشار نامناسبی انجام شده است و یا ایمپلنت نمی تواند به دلیل عدم استخوان سالم از پیوند حمایت نماید.

اگر ایمپلنت افتاد چه کاری باید انجام داد؟

اول از همه شما باید تاج، پیچ یا سایر قسمت ها را در یک محفظه نگه دارید و در اسرع وقت به کلینیک دندانپزشکی بروید. در این مدت می توانید دهان خود را با دهانشویه بشویید اما مطمئن شوید که هیچ الکلی در آن وجود ندارد. همچنین سعی کنید در صورت لق شدن ایمپلنت دندان از جویدن غذا در سمت ناحیه مذکور خودداری نمایید.

دندانپزشک شما پس از بررسی دقیق وضعیت بالینی، بهترین تصمیم را برای وضعیت شما خواهد گرفت.

چه افرادی بیشتر در معرض شل شدن ایمپلنت قرار دارند؟

احتمال لق شدن ایمپلنت دندان در افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند، دندان قروچه و یا عادات پارافانکشنال دارند بیشتر است. همچنین کسانی که زیاد سیگار می کشند یا آنهایی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، نیز در معرض این مشکل قرار می گیرند.

بیماران مبتلا به پری ایمپلنتیت نیز همانطور که در بالا ذکر شد، در صورت عدم درمان تحت این عارضه قرار خواهند گرفت.

راهکارهای پیشگیری از لق شدن ایمپلنت دندان

انتخاب دندانپزشک ماهر و باتجربه: انتخاب دندانپزشکی که دانش و تجربه کافی در زمینه کاشت ایمپلنت دندان را داشته باشد، یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشگیری از لق شدن ایمپلنت است.

رعایت بهداشت دهان و دندان: رعایت بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن روزانه، و استفاده از دهانشویه، به جلوگیری از تجمع پلاک و باکتری‌ها در اطراف ایمپلنت کمک می‌کند.

پرهیز از فشار بیش از حد بر ایمپلنت: جویدن غذاهای سفت و قاچاق، و وارد کردن ضربه به ایمپلنت، می‌تواند باعث لق شدن آن شود.

روش‌های درمان لق شدن ایمپلنت دندان

در صورتی که لق شدن ایمپلنت دندان خفیف باشد، ممکن است بتوان آن را با روش‌های غیرجراحی درمان کرد. این روش‌ها عبارتند از:

تراش مجدد ایمپلنت: در این روش، دندانپزشک ایمپلنت را کمی تراش می‌دهد تا فضای بیشتری برای محکم کردن آن ایجاد شود.

استفاده از روکش یا تاج جدید برای دندان: در این روش، دندانپزشک یک روکش یا تاج جدید برای دندان روی ایمپلنت قرار می‌دهد تا از آن حمایت کند.

در صورتی که لق شدن ایمپلنت دندان شدید باشد، ممکن است نیاز به درمان جراحی باشد. این روش‌ها عبارتند از:

محکم کردن ایمپلنت با پیچ یا پرکننده: در این روش، دندانپزشک یک پیچ یا پرکننده را در اطراف ایمپلنت قرار می‌دهد تا آن را محکم کند.

پیوند استخوان: در این روش، دندانپزشک از استخوان مصنوعی یا استخوان خود بیمار برای ترمیم استخوان اطراف ایمپلنت استفاده می‌کند.

آیا لق شدن ایمپلنت دندان جدی است؟

بله، لق شدن ایمپلنت دندان می‌تواند جدی باشد. اگر لق شدن ایمپلنت درمان نشود، خطر عفونت و شکست آن افزایش می‌یابد.

هزینه درمان لق شدن ایمپلنت دندان چقدر است؟

هزینه درمان لق شدن ایمپلنت دندان بسته به روش درمان و شدت لق شدن، متفاوت است. به طور کلی، هزینه درمان غیرجراحی کمتر از هزینه درمان جراحی است.

چه مدت طول می‌کشد تا ایمپلنت دندان بعد از درمان لق شدن بهبود پیدا کند؟

مدت زمان بهبودی بعد از درمان لق شدن ایمپلنت دندان، بسته به روش درمان، متفاوت است. به طور کلی، درمان غیرجراحی معمولاً سریع‌تر از درمان جراحی بهبود می‌یابد.

نتیجه‌گیری

لق شدن ایمپلنت دندان یک مشکل شایع است که می‌تواند با رعایت نکات پیشگیری و درمان، به راحتی برطرف شود. در صورتی که متوجه لق شدن ایمپلنت دندان خود شدید، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بدتر شدن مشکل جلوگیری کنید.